5-8/8 DALSLAND

Måndag 5 Augusti.
Dag 1. Avresa 08.30 Göteborg, 09.00 Kungälv, 09.30 Stenungsund, 10.00 Henån.
Resan går till Trollhättan där vi ser på Trollhättekanal och det fina slussområdet med de historiska 3 generationers slussbyggen. Lunch vid Kanal-restaurangen. På eftermiddagen besöker vi Innovatum med SAAB-museet.
Sedan till Dalslands folkhögskola i Färgelanda. Incheckning. Vi bjuder till middag kl. 19.00. Därefter välkomstsamling med information och presentation / av Dalslandsveckan.

Tisdag 6 Augusti.
Dag 2. Avresa 08.30. Dagen går österut till Brålanda och Mellerud. Där berättar vi om Sunnanå hamn fritidsanläggning vid en mycket vacker typisk dalsländsk träkyrka i Skållerud. Så småningom kommer vi till Åmål, där vi äter lunch på stadshotellet och strosar sedan runt i den idylliska gamla stadsmiljön, På hemvägen gör vi ett intressant stopp vid kurorten DalsRostock och den unika Örtagården, Brunnsparken och Kerstins ateljé-en pärla med historiska vingslag. Sedan till Färgelanda. 19.00 middag.

Onsdag 7 Augusti.
Dag 3. Avresa 08.30. Dagen startar med resa norrut upp till ringlande ”Brudfjällsvägen”. Fm-kaffe innan vår fina kanaltur börjar vid Långbron på Dalslands kanal med slussning och slutar med en imponerande akvedukten och turen på sjöar och slussar till Håverud.

Torsdag 8 Augusti.
Dag 4. Avresa 08.30. Resan går västerut mot norska gränsen där vi berättar om hur det var under andra världskrigen när Parsetjärnsskans hade stor betydelse. Vidare till Dals-Ed där vi får veta mer om Karl XII.s rekognoserings spaningar 1718. Vi besöker sedan Halmens Hus i Bengtsfors. Därefter till den imponerande herrgården Baldersnäs vackert belägen vid Laxsjön, där vi äter lunch. Hemresa med stopp för em-kaffe.